Tekstauksen tunneilla piirrettiin ja kirjoitettiin kynät sauhuten - tai no, ainakin piirrettiin kynä sauhuten. Korutekstaamisessa nimittäin käden liike tulee olla hyvin hidasta, jotta kirjoituksesta tulee kaunista ja tasaista. Korutekstaamisen alkeissa myös tuntuu aivan siltä, kuin olisi taas ensimmäisellä luokalla ala-asteella ja opettelisi aivan uudestaan kirjoittamisen salat. Aloitimme viivojen vetämisestä ylhäältä alas, ja päädyimme lopulta tekstaamaan erilaisia kortteja ja mainoksia. Itse en ollut koskaan kokeillut korutekstausta, joten kehityin mielestäni aika hyvin ihan alkeista… vähän vähemmän alkeisiin? Parhaiten tekstaamisesta jäi mieleen se, ettei asiakkaan tekstiä tule millään lailla itse muokata. Myös onniteltavan/muistettavan nimi tulee olla isoimmalla kirjoitettu. Piirtämisessä opin käyttämään väritysvaiheessa enemmän värejä kuin ennen, mistä olen erittäin tyytyväinen, koska kuvat näyttävät elävämmiltä.

Surukortteja

Luonnospiirtämisessä kasvi pelkistetään niin, että se on elävän oloinen. Päämuodot, kuten lehden ja kukan perusmuodot, hedelmät, oksat, riippuvat muodot, pitää tuoda esille pelkistetyllä tavalla. Harjoittelimme pelkistämään kasveista otettuja valokuvia paperille.

Luonnospiirroksia

Mittasuhdepiirtäminen oli kartoista tuttua (1:3, 1cm piirroksessa vastaa 3cm luonnossa). Harjoittelimme elävillä kasveilla, ja moni huomasi kuinka pitkäpinnainen tässäkin hommassa piti olla, jos kohteessa on monia samankaltaisia osia.

 

Suunnitelmapiirtämisessä opimme, miltä suunnitelmapiirroksen tulee näyttää, ennen kuin sen voi esittää asiakkaalle. Suunnitelman ulkoasun tulee olla luonnosmainen, pelkistetty, elävä. Se voi olla kuvanto edestä, takaa, sivulta, päältä, alta… Tilaa tulee jättää marginaaleille, kuvan mukana on oltava nimiö jossa on piirtäjän ja kuvan tiedot, ja kuvaan täytyy sijoittaa materiaaliluettelo, jossa on merkkien selitykset.

 

Jakson keskivaiheilla ja lopussa yhdistimme mittasuhdepiirtämisen ja suunnitelmapiirtämisen oppeja. Ensin meidän piti keksiä jouluikkuna kuvitteelliseen kukkakauppaan, sitten pääsiäisikkuna Ahlmanin tiloihin. Olimme läpikäyneet erilaisia näyteikkunatyyppejä ennen piirtämistä. Jouluikkuna tuntui omasta puolestani lähinnä säheltämiseltä, mutta pääsiäisikkunasta huomaa, että olin miettinyt värejä, sommittelua ja ikkunan myyvyyttä paljon enemmän.

Pääsiäisikkuna