Vietin kevään TOP-jakson Lielahden Kodin 1:llä. Jakso oli 7 viikon mittainen ja jatkui toukokuun lopusta aina kesälomaan asti. 

Alunperin minun piti mennä koululle suorittamaan tätä TOP-jaksoa, mutta Kodin 1:ltä lähetettiinkin koululle sähköpostia johon vastasin ja haastattelun kautta sain paikan Viherpihalla. Kodin 1:n Viherpihaa pidetään auki lokakuuhun asti. Viherpihalla on myynnissä kesäkukkia, kesäkukka-amppeleita, pensaita ja puita sekä ruukkuja, parvekelaatikkoja, multaa ja erilaisia pihan koriste-esineitä. Viherpihan lisäksi myymälän sisällä on myynnissä viherkasveja, leikkokimppuja, työkaluja, sisäkasvien ruukkuja, silkkikasveja sekä torjunta- ja lannoitusaineita. Viherin vastuulle kuuluvat myös viereiset kori-osasto ja lemmikki-osasto.

Viherissä on oma vastuumyyjä kuten muillakin osastoilla, kaksi muuta myyjää sekä minä ja eräs toinen kesätyöntekijä. Harjoittelijan kanssa on oltava koko ajan joku muu, joten yksin en Viherissä joutunut olemaan. Harjoittelija tekee Keskon myymälöissä kuuden tunnin työpäivää arkipäivisin.  Kassatyötä saa tehdä vain jos on aiempaa kokemusta, eli itse en ollut kassalla lainkaan. Myöhemmin kesällä olin vielä 7 viikkoa kesätyöläisenä, jolloin sain kassakoulutuksen.  

Kasveja tuodaan Huiskula Oy:lta, Ansarilta ja Kalevan kukkatukulta, kotimaiseen siis luotetaan. Kuormia tulee viikoittain, usein kolmekin kertaa viikossa. Vastaanottolista on allekirjoitettava ja oma osa on ensin tarkistettava kuorman määrän suhteen, sitten vietävä sisään ajettavaksi Varastolle, sitten tuotteen viivakoodin toimimista on testattava vielä Pikkololla (sähköllä toimiva hinnoittelija, josta näkee mm. onko tuotetta varastossa, kuuluuko se johonkin kampanjaan jne) ja vasta sitten kasveja saa alkaa purkaa ja laittaa esille myytäväksi. Tämän lisäksi päivärutiiniin kuuluu hinta-infojen teko, jossa tulee näkyä kasvin nimi, hinta ja muutamia hoito-ohjeita, hintalappujen naksuttelu tai koneella tulostaminen, kassakopin avaus klo 10, kasvien kastelu ja hoito (esim. nyppiminen), huonojen kasvien poisto, sekä ”kuivan” tavaran purku ja myymälän siistinä pitäminen.  

Viherpihan suosituin tuote on ollut ehdottomasti kesäkukka-amppeli, meillä niissä oli verbenaa, lumihiutaletta, lobeliaa, pelargoniaa, miljoonakelloa, petuniaa ja siniviuhkaa. Myös auringonkukka, marketta, daalia, sääkukka ja surfinia ovat menneet hyvin kaupaksi. Sen sijaan orvokki on kokenut selkeää laskusuhdannetta, eikä murattikaan tuntunut oikein liikkuvan. Itselleni uusia tuttavuuksia ovat olleet sääkukka ja samettikukka, ensimmäinen kauneutensa ja toinen hirveän hajunsa vuoksi. Viherpihan kukat ovat tulleet hyvin tutuiksi ja tunsin itsen hyödylliseksi kun neuvoin siellä asiakkaita, mutta sisäkukkien kanssa oli vähän toinen juttu. Usein en edes tunnistanut mikä viherkasvi oli kyseessä, eikä asiaa auta jos kyljessä ei lue edes tieteellistä nimeä. . Useimmat asiakkaiden kysymyksistä liittyivät hoito-ohjeisiin tai hintaan, mutta suurin osa ei edes tarvitse apua kysyttäessä.

Ensimmäiset viikot kuluivat uusien termien opettelussa (“hirsipuu”, “naksu”, “pikkolo”, “norsunjalka”, “piikki”, muutamia mainitakseni), muiden nimien opettelussa ja talossa suunnistamaan opettelussa. Alkuun purin tavaraa ja naksuttelin niihin hintalappuja, välillä kastelin kukkia ja hain kaikkea tarpeellista muille. Olin 2 ensimmäistä viikkoa miltei kokonaan myyjän kanssa joka ei todellisuudessa kuulu koko Viheriin, vaan ihan toiselle osastolle. Sen jälkeen pääsin samoihin vuoroihin vastuumyyjän kanssa ja todella moni asia alkoi seljetä, kun minulle kerrottiin mikä mikin kasvi pihalla on ja sen hoito-ohjeet, miten Viheri pyörii ja miten laitteita käytetään, kelle voin soittaa mistäkin asiasta apua ja niin päin pois. Pääsin tekemään hinta-infoja, somistamaan Viherin fokuspöytiä, tekemään itse poisto-listaa ynnä muita oikeasti tarpeellisia töitä ja tutustuin pikkolon kaikkiin ominaisuuksiin.

Viidentenä viikkona tein lauantai-vuoron ohessa näyttöni. . Minun piti itse hankkia asiakas, joka suostuu ostamaan meiltä kesäkukan, multaa ja ruukun ja minä tekisin näistä tuotteista valmiin istutuksen asiakkaalle. Metsästin asiakkaita koko päivän, mutta loppujen lopuksi vain ensimmäinen asiakkaani suostui ideaan. Hän kysyi mikä kukka sopisi puolivarjoon ja valitsi sitten vaaleanpunaisen petunian istutettavaksi kukaksi. Lisäksi hän osti meiltä 2 multasäkkiä, sinistä petuniaa, soraa ja parvekelaatikon sekä lannoitetta. Tein näytön saman tien pihalla kun asiakas meni vielä sisälle kiertelemään, laitoin laatikon pohjalle soraa, multaa juuripaakun päälle asti ja taputtelin mullan tasaiseksi ja tiiviiksi. Koska asiakas oli autolla ja laatikko oli pajusta, en uskaltanut vielä kastella sitä ja annoin ohjeeksi kastelun heti kotona. Asiakas oli oikein tyytyväinen säästämänsä vaivan vuoksi.

Sain toisenkin tehtävän, tehdä lista kesäkukista ja niiden lyhykäiset hoito-ohjeet, palautin sen 6. viikon alussa. Listaa kehuttiin loistavaksi ja se on annettu myös ostolle ja Turtolaan, josko sitä voisi tulevaisuudessa hyödyntää.

Viimeisen viikon tiistaina pidettiin arviointikeskustelu jonka tuloksena sain näytöstä 2 ja koko harjoittelukaudesta 3. Aloitan kesätyöläisenä juhannuksen jälkeisenä maanantaina hyvillä mielin.

Loppu sanoiksi ajattelin vielä antaa palautetta Lielahdesta työssäoppimispaikkana ja omia ajatuksia. Täällä oppii todella monipuolisesti sen, mitä on olla Keskon alainen myyjä. Paljon pystyy taatusti hyödyntämään tulevaisuudessa. Iästä riippumatta jokainen tekee samoja töitä. Suosittelisin silti paikkaa vasta 18 vuotta täyttäneille, koska tiettyä kypsyystasoa ja hermojen hallintaa nämä työt vaativat, koska aina ei pysty menemään ihan ohjekirjan mukaan ja tilanteet elävät koko ajan. Omaa päätään ja maalaisjärkeä joutuu käyttämään monessa tilanteessa.